Mühendislik Öğrencilerine Yönelik Tahribatlı Muayene Yöntemi Eğitimi ve Uygulamaları Etkinliğinin
Amacı;
Malzeme muayenesi, bir malzemenin veya bu malzemeden yapılmış bir makine elemanının kullanılacağı yerde uygun şekilde işleyip işlemediğini, gerekli özellikleri taşıyıp taşımadığını, kabul edilebilir veya reddedilebilir olduğunu belirlemek için yapılan bir işlemdir. Malzeme muayenesi, yanlış işçilikten kaçınmak ve doğru malzeme seçmemizi sağlar. Seçilen malzemenin aradığımız malzeme olup olmadığını kesin olarak bilmemizi sağlar. Aynı potada ergitilen bir döküm parçasında gözenekler, cüruflar veya diğer iç hatalar görülmezken, bir döküm parçasının çekme testi, mukavemeti ve birim şekil değerlerini ölçer. Tespit edilmeyen hatalar veya pahalı imalat hataları, can güvenliğini tehlikeye atabilir. Dolayısıyla bir malzemenin ya da bir makine parçasının imalat, imalat sonrası ve kullanım esnasında durumunun tespit edilmesi, uygunluğunun ve kontrolünün yapılması çok önemlidir. Bu nedenle malzeme muayenesi yapılması zorunludur.
Hem teorik hem de uygulamalı olarak planlanan etkinliğin amacı, lisans ve lisansüstü eğitim gören ve sanayinin farklı alanlarında çalışmak isteyen mühendis adayları için tahribatlı muayene tekniklerini uygulamak ve proses sonrası elde edilen sonuçları yorumlamak için katılımcılara yeterli bilgi ve becerileri sağlamaktır. Fen ve mühendislik alanlarında eğitim gören öğrenciler, endüstriyel ürün tasarımı alanında çalışmayı planlayanlar, analiz ve analiz mühendisleri, AR-GE ve AR-GE mühendisleri, imalat mühendisleri ve imalat mühendisleri, kalite mühendisleri ve kalite mühendisleri, proje mühendisleri ve hasar analizi uzmanları olmak isteyenlerin teorik bilgilerini ararlar.
Kapsamı;
Malzemelerin mukavemet (dayanım), rijitlik, sertlik ve süneklik gibi temel mekanik özellikleri iç yapılarına bağlıdır. Bu nedenle malzemelerin içyapılarının ve özelliklerinin çok iyi bilinmesi gerekmektedir. Bu özelliklerin belirlenebilmesi için ise malzemeye çeşitli mekanik testlerin uygulanması gereklidir. Çekme testi, basma testi, darbe testi, eğme testi, aşınma ve sürtünme testleri ve sertlik testleri gibi testleri kapsayan tahribatlı muayene yöntemleri, malzemelerin uygulanan kuvvetlere ve kalıcı şekil değişimlerine karşı göstereceği dirençleri ve dayanımları belirlemek için uygulanan en önemli muayene yöntemlerinden birisidir. Tahribatlı muayene yöntemleri uygulanırken, testi gerçekleştirecek olan personelin gerekli teknik bilgiye ve pratik tecrübeye sahip olması gereklidir. Testler öncesi ve sonrasında uygulanacak yanlış adımlar ve yanlış numune seçimleri testlerin beklenilen değerlerinden daha farklı sonuçlar vermesine neden olacaktır. Dolayısıyla böyle bir durum test sonuçlarının yanlış değerlendirilmesine ve yorumlanmasına sebep olacaktır. Bu nedenle, tahribatlı muayene yöntemleri testlerini gerçekleştiren personelin teknik olarak donanımlı olmasının ve eğitiminin önemli bir yeri vardır.
Bu proje kapsamında, malzeme özelliklerinin belirlenmesinde önemli bir yer tutan tahribatlı muayene yöntemleri kapsamında çekme testi, basma testi, darbe testi, eğme testi, sürtünme ve aşınma testleri ve sertlik testleri gibi testler hakkında teorik bilgiler verilerek uygulamaları yapılacaktır. Proje sonucunda, katılımcıların kariyerlerine yön verecek ve meslek edinmelerinde destek olacak tahribatlı muayene yöntemleri ile ilgili gerekli tüm alt yapının edinilmesi beklenmektedir. Bu alanda kendisini geliştirmek isteyen lisans ve lisansüstü eğitim gören ve sanayinin farklı kollarında çalışma potansiyeli olan mühendis adayları için tahribatlı muayene yöntemleri ile ilgili bilgi düzeylerinin artmasına faydalı olacak bir eğitimdir. Proje kapsamında 4 günlük bir eğitim planlanmaktadır. Her bir kursiyerin, 3 günlük (13 saat teori ve 11 saat uygulama-(teorik bilgilerin pekiştirilmesi amacı ile eğitmenler tarafından yapılacaktır)) eğitimlerinin ardından, 4. Gün belirtilen tahribatlı muayene testleri birebir olarak kendilerinin bir eğitmen eşliğinde yapacağı uygulamalı eğitim ile etkinliği tamamlanması planlanmaktadır. Kursiyerler etkinliğin son gününde 5 ayrı gruba (her grup 6 kişiden oluşmakta) ayrılarak deney istasyonlarında rehber eğitmenler eşliğinde uygulamaya katılım sağlayacaklardır. Kursiyerler etkinliğin son gününde, 2 saat çekme testi uygulaması, 1 saat eğme testi uygulaması, 1 saat darbe testi uygulaması, 1 saat aşınma ve sürtünme testi uygulaması, 1 saat basma testi uygulaması, 1 saat sertlik testi uygulaması ve 1 saat metalografi uygulaması ile ilk üç günde teorik+uygulama eğitimlerde almış oldukları bilgileri kendileri uygulamalı olarak tecrübe edeceklerdir. Gruplarda yer alan her bir kursiyer 10 dk ilgili deney/test düzeneğini kullanacaktır. Böylece her bir grup 1 saatlik test/deney istasyonlarında uygulama yapmış olacaktır. Kursiyerler tarafından her bir deney sonucu raporlanıp yorumlanacaktır. Kursiyerlere eğitim öncesinde bir anket uygulanarak seviye belirleme değerlendirmesi yapılacaktır. Eğitimin son gününde ise kursiyerlerin öğretim hedeflerine ulaşıp ulaşamadıklarını belirlemek amacıyla uygulamalı eğitimlerin dışında yazılı bir sınavında yapılması planlanmaktadır. Ayrıca, kursiyerlere eğitim öncesi teorik anlatım ile ilgili ders materyalleri/notları önceden verilecek ve teorik ve uygulamalı derslerdeki verimin daha da artırılması sağlanacaktır.
Etkinliğe katılacak eğitmenlerimiz Fen bilimleri ve Mühendislik alanlarında çalışmaları bulunan çoğunlukla disiplinler arası çalışan ve önerilen projeleri ile alakalı görevleri, projeleri, danışmanlıkları ve doğrudan işleri olmasından dolayı seçilmiştir. Proje koordinatörü, gerek daha önce çalıştığı üniversitelerde gerekse şuan çalıştığı üniversite olan Tarsus Üniversitesinde Malzeme Muayene Yöntemleri derslerini ve eğitimlerini yürütmüş deneyimli bir akademisyendir. Etkinlik içerisinde aynı zamanda eğitmen olarak da çalışmaktadır. Ayrıca Koordinatör Doç. Dr. Salih Hakan YETGİN Tarsus Üniversitesi İleri ve Akıllı İmalat Teknolojileri Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü’dür. Koordinatör ve eğitmenlerin özgeçmişlerinden de görülebileceği gibi, eğitim konusu ile doğrudan ilişkili ve deneyimli bir eğitmen kadrosu oluşturulmuştur.